wait! i’m not done yet with my plush!
Now my sewing marathon is over… I have to make myself a set but I needed a break from sewing machine this weekend, so instead I printed my plush.
I was hoping to just use MD obj export, hit the “print” button and done… but of course it wasn’t that simple. The word “non-manifold” haunts me even at home. In sewing where separate pieces are sewn together by sandwiching in between the fabrics becomes non-manifold in CG environment. Like many software MM doesn’t handle non-manifold well so I made slight adjustments on ear and tail where multiple layers of fabric are sewn into one area. I’ve exported hi & low mesh density from MD to see how the seam details print out. After all it took probably the same amount of time for me to sew a plush as preparing the model print-ready but it came out really cute so it was all worth it 🙂
PLA, 5hrs, output 10cm heigh, Layer height =0.1mm, Shell thickness-0.8mm. top bottom thickness=0.6mm, fill density 10%, print speed =50mm/s, support Brim, Travel speed = 50mm/s
あっ、ぬいぐるみトリオのプロジェクトはまだ終わっていません!チャリテイ用のぬいぐるみ制作は終わったのですが、自分用をつくらなきゃ(汗)でもミシンからちょっとお休みしたかわりに、ぬいぐるみを3Dプリンティングでしてみました。本当はMDから.objファイルを出力して、プリトボタンを押して、おわり~と思っていたけど、そう簡単じゃなっかた...ノンマニフォールド(非多様体)という厄介なメッシュがCGクロス制作ではつきものです。クロスソフトでは布を挟んで縫う事はごく普通のオペレーションですが、これをMDカら.objにウェルドをオプションで出力するとMMだけでなく、ほとんどのソフトはノンマニフォールドメッシュをうまく処理する事ができません。最終的にはノンマニフォールドが発生する耳としっぽをMDで縫い目のやり方をちょっとかえて、プリントができる奇麗なメッシュが出来ました。時間的には布でサクサクとぬいぐるみを縫っちゃうのと、MD/MMの.obj出力のためのアジャストメントの時間を比べると、どっちも同じくらい時間がかかっていたのだと思います(汗)でもかわいいプリントができたから、まっ、良いって事にしておきましょう(笑)